Het vervangen van bestaande verpleegoproepsystemen; 5 tips!
Vervangen van bestaande verpleegoproepsystemen voor Zorgdomotica
Het aantal zorgdomotica leveranciers en oplossingen in de markt is groot. Niet alleen door de al gevestigde partijen (zoals Ascom, KPN Healthcare, Avics, CLB, Hertek, IQMessenger, De Heer Medicom, Verkerk, Van Breda, Bprocare, Curatec, etc.), maar ook zijn er de afgelopen jaren relatief veel nieuwe leveranciers bijgekomen. Voorbeelden hiervan zijn o.a. Luscii, Momo, Kepler, Vayyar-care en zelfs Salesforce; ieder met veelal specifieke ‘puntoplossingen’. Daarnaast is er een grote groep van ‘System Integrators’ in de markt die turn-key oplossingen leveren op het snijvlak van zorgdomotica, IT en Telecom.
Een hele uitdaging voor Inkoop, IT-afdelingen en Zorgmanagers om in dit oerwoud van leveranciers en oplossingen de juiste keuzen te maken. In de praktijk zijn overeenkomsten veelal 5 jaar of langer contractueel bindend; voor alle partijen bijzonder vervelend wanneer onomkeerbare verkeerde ‘afslagen’ zijn gemaakt!
Als zorgorganisatie maakt u al gebruik van een (verouderd) verpleegoproepsystemen (VOS) geleverd door één, maar meestal op verschillende locaties door meerdere leveranciers. Waar oudere verpleegoproepsystemen vrijwel onafhankelijk van ‘de ICT’ functioneren, kunnen de huidige zorgdomotica-systemen juist niet zonder onderliggende ICT: Wifi, 4G, LAN, WAN, Smartphones, MDM, NEN2575 etc. maken onderdeel uit van zorgdomotica implementaties. De afhankelijkheid van zorgdomotica van onderliggende ICT-infrastructuur is dan ook erg groot. Daardoor is een zorgdomotica oplossing ook veel complexer dan een pager- (‘pieper’) of DECT-systeem. Bijgaande afbeelding geeft een overzicht van de verschillende ICT-componenten van een zorgdomotica oplossing.